ان اف تی(NFT) چیست؟

18 دی

ان اف تی یا NFT (مخفف Non-Fungible Token و به معنی توکن‌های غیرقابل‌ تعویض)، گواهی مالکیت دیجیتالی غیرتکراری برای هر نوع دارایی دیجیتالی است. در واقع، این نوع توکن قرارداد هوشمندی است که با استفاده از پلتفرم‌های اپن سورس تنظیم و برای ایمن‌سازی آن به‌صورت دیجیتالی استفاده می‌شود. این قرارداد هوشمند را می‌توان پس از نوشتن، ذخیره یا به‌طور دائمی در قالب رمزارزی (معمولاً به نام توکن ERC 721) در شبکه بلاک‌ چینی مانند اتریوم منتشر کرد.


برخی از اشکال محبوب NFTها شامل تصاویر در فرمت‌هایی مانند GIF ،Jpegs، ویدیوها و همین‌طور توییئت‌ها هستند، اما هر اثر و دارایی دیجیتالی با توجه به خواست سازنده و طراح آن امکان تبدیل‌شدن به توکن غیرقابل تعویض را دارد؛ البته به شرطی که سازنده‌ی آن اثر بخواهد دارایی منحصربه‌فردی داشته باشد، مانند مثال مقالات ISI یا بلیت‌های کنسرت‌ها که متعلق به یک نفر و منحصربه‌فرد هستند.


حال سوالی که ممکن است برای شما هم ایجاد شود، این است که وقتی می‌توان به‌راحتی از اثری اسکرین‌شات گرفت یا آن را یا دانلود کرد، چرا مردم حاضرند میلیون‌ها دلار بابتش بپردازند؟


پاسخ ساده است، توکن غیرقابل تعویض به خریدار اجازه می‌دهد تا کالای اصلی را همراه با احراز هویت داخلی، داشته باشد؛ این احراز هویتَ مالکیت اثر را ثابت کرده و در دنیایی ایده‌آل، فرد دیگری نمی‌تواند از آن اثر استفاده کند. در واقع، ارزش معنوی اثر با اعتبار و هویت هنرمند گره خورده و همه دنیا می‌پذیرند که تنها یک واحد از اثر مورد نظر به صورت NFT تولید و به خریدار اهدا شود.